Tips Atasi Sembelit Selepas Bersalin

Tips mengatasi masalah sembelit. Tips mengelakkan sembelit selepas bersalin. Tips elakkan sembelit semasa sedang berpantang

Sembelit ketika berpantang adalah satu perkarang yang amat ditakuti oleh para wanita selepas bersalin. Bayangkan, anda baru sahaja melahirkan bayi secara noramal mahupun ceaser, tiba-tiba anda sembelit

>>Atasi perasaan takut

Perasaan takut untuk membuang air besar mungkin membuatkan masalah sembelit ini menjadi lebih teruk. Kegusaran berlebihan boleh menjuruskan otot-otot anda lebih mengetat, bukannya mengendur dan membukanya. Cuba alihkan perhatian dengan melakukan aktiviti membaca buku atau majalah semasa di dalam tandas.

Jangan terlalu bimbang jahitan pada luka epistomi akan terkoyak apabila anda membuang air besar, ia sangat jarang berlaku. Ini kerana, jika anda tidak membuang air besar, ia adalah lebih memudaratkan kerana sembelit selepas bersalin akan meregangkan lantai pelvis anda.

>>Makan makanan berserat tinggi

Makanan yang berserat tinggi boleh menjadi pilihan terbaik bagi ibu-ibu yang ingin menangani masalah sembelit kerana ia membantu meningkatkan pergerakan usus anda. Amalkan makanan seperti empingan jagung bijian penuh, roti bijian penuh, kacang, beras perang, buah-buahan segar dan sayur-sayuran dalam diet harian anda.

Kekacang, kacang peas, kacang merah, dan kacang soya adalah makanan yang boleh menambahkan serat mudah larut kedalam diet anda. Ia dapat membantu pergerakan usus menjadi kembali normal. Ibu-ibu boleh juga mengambil bahan-bahan tersebut dan mencampurkan dengan makanan lain untuk mengelakkan gas yang berlebihan.


>> Makan makanan berserat tinggi

Pengambilan cecair yang banyak boleh membuat najis anda lebih lembut dan lebih mudah untuk dikeluarkan. Atmosfera dalam hospital adalah sangat kering dan anda boleh ternyahhidratkan tanpa disedari. 

Selain itu, bagi ibu-ibu yang menyusui bayi, anda akan menjadi cepat dahaga, jadi anda perlu banyak minum air. Minum sekurang-kurangnya enam hingga lapan gelas air setiap hari. Amalkan juga minuman panas atau suam selepas anda bangun dari tidur kerana ia membantu ibu-ibu untuk  bergerak seperti sedia kala.

>>Senaman ringan

Berjalan-jalan dan bergerak tubuh secara ringan boleh membantu menggerakkan usus anda. Berjalan mungkin menyakitkan pada permulaannya lebih-lebih lagi anda belum pulih dari episiotomi atau caesarean.

Tetapi cubalah untuk bangun dari katil dan berjalan perlahan-lahan sahaja mengelilingi katil atau wad. Ini kerana, duduk atau berbaring untuk jangka masa yang lama akan memburukan lagi masalah sembelit tersebut.

>> Makan buah prun dan

Buah prun atau jus prun mampu membantu merawat sembelit. Menurut kajian yang diterbitkan di dalam Alimentary Pharmacology dan Therapeutics, mengatakan bahawa memakan prun mampu meningkatkan kekerapan pergerakan usus setiap minggu serta melembutkan najis.

Selain itu, amalkan juga buah-buahan kering seperti tin, kismis, apricot dan kurma bersama  kekacang bagi mendapatkan peningkatan Omega 3 di dalam badan untuk melawan masalah sembelit tersebut.

>>Menyusui bayi dengan susu ibu

Sebenarnya hisapan bayi itu dapat memberi stimulasi untuk mengecutkan rahim dan membantu memudahkan pergerakan usus. Ia secara tidak langsung dapat melegakan sembelit.

>>Elakkan makanan diproses

Makanan seperti donut, roti putih, kerepek kentang, coklat, makanan segera seperti burger dan sosej haruslah dielakkan oleh ibu-ibu yang mengalami masalah sembelit. Selain itu, elakkan juga makanan yang tinggi kandungan gula dan lemak seperti keju, ais krim dan produk tenusu kerana ia memburukkan sembelit.

>>Bersegera ke tandas bila terasa ingin membuang air

Apabila terasa hendak membuang air sudah mula datang, jangan abaikan perasaan itu dan bersegeralah ke tandas. Ini kerana najis akan semakin mengeras sekiranya kita menunggu lebih lama dan pastinya akan mengundang kesakitan. Duduk sepenuhnya, jangan menenggek di atas mangkuk tandas bagi keselesaan dan memudah proses membuang air besar.

Langkah-langkah Yang Boleh Diikuti Semasa Membuang Air Besar

  1. Duduk sepenuhnya dengan selesa. Jangan hanya bertenggek di mangkuk tandas.
  2. Sebaik sahaja anda duduk, jengketkan kaki supaya lutut anda lebih tinggi daripada paha. Untuk lebih selesa, letakkan kaki anda di atas bangku bagi meninggikan lutut anda. Untuk lebih tinggi, jengketkan sedikit kaki anda dan letakkan sikut di atas lutut. Posisi ini paling mirip dengan posisi mencangkung yang merupakan posisi paling ideal untuk membuang air besar. 
  3. Bongkokkan badan dan sesekali duduk dengan tegak bagi menggerakkan otot-otot perut anda. Anda akan dapat merasakan otot-otot mengetat dan mengendur.
  4. Lipat sekeping tuala wanita yang bersih menjadi dua dan letakkan berhampiran perineum anda dari arah hadapan bertujuan untuk melindungi jahitan. Dengan ini ia dapat melegakan kesakitan di kawasan itu dan membantu menyokong lantai pelvis anda. Tekanan yang lembut pada perineum ini mampu memberi rangsang refleks kepada otot di dalam dubur. Justeru, ia membantu proses pembuangan air besar berlaku dengan lebih mudah serta kita juga berasa yakin bahawa jahitan tidak akan terbuka.

Walau bagaimanapun, setelah ibu-ibu cuba mengubah diet pemakanan serta mengamalkan langkah-langkah yang disarankan,  namun masih juga tidak mampu memberi kesan kepada permasalahan ini maka bersegeralah bertemu doktor pakar. 

Kebiasaannya doktor akan memberi preskripsi julap (laksatif) yang selamat untuk digunakan.  Sekiranya masalah sembelit berlarutan ini tidak dirawat segera ia boleh membawa kepada masalah buasir (hemoroid) yang pasti akan mengganggu emosi dan kesihatan ibu berpantang.

Boleh baca artikel berkenaan juga :
>>APA ITU BUASIR? CARA RAWAT BUASIR
>>Set Buasir Shaklee
>>Testimoni Set Buasir Shaklee
>>Cara Mengatasi Masalah Buasir
>>Senarai harga produk

Shaklee Petaling Jaya, Cod Petaling Jaya. Call/whatsapp : 0192075835

Shaklee Petaling Jaya, Cod Petaling Jaya. Call/whatsapp : 0192075835

Shaklee Petaling Jaya, Cod Petaling Jaya. Call/whatsapp : 0192075835

Cara Rawat Buasir : Cara Mengatasi Masalah Buasir

Cara rawat buasir. Cara mengatasi masalah buasir. Cara mencegah buasir. Cara mengelakkan buasir. Do’s and Don’s pada penghidap buasir. Tips mengatasi masalah buasir.

Sebenarnya masalah buasir ni kita boleh rawat dan bantu ia untuk improve. Cumanya kita kena sabar dan jangan putus asa. Sebab kalau dibiar melarat, ia boleh membahayakan tubuh badan anda.

Usus kita merupakan second brain atau otak yang kedua dalam tubuh badan kita. Maka, jika usus bermasalah, maka badan kita akan bermasalah.

Segala penyakit bermula daripada usus. So, sayangilah usus anda dengan menajaganya.

TApi apa nak buat bila dah kena buasir ? Jangan risau.
Boleh amalkan suplemen Shaklee berserta adjust diet seharian. Kak liyana akan bantu bagi menu siap dan waktu makan serta cara makan suplemen. Hubungi kak liyana ya. 019-2075835.

Cara Mengurangkan Masalah Buasir

1)Pemakanan

Pemakanan memainkan peranan yang sanagt penting dalam kesihatan tubuh badan manusia. Sehingga 80% faktor penyumbang kepada keadaan kesihatan badan adalah daripada pemakanan.

>>Minum air secukupnya iaitu sekurang-kurangnya 1.5L sehari supaya
sistem badan lancar
>>Makan sayur dan buah-buahan yang mengandungi kandungan Fibre
yang tinggi
>>Elakkan makan nasi berlebihan.
>>Amalkan suku-suku separuh
>>Minum air kosong sebaik sahaj bangun dari tidur sebanyak 500mL

2)Exercise

Jangan abaikan kepentingan senaman. Aktiviti senaman dapat membantu kita melancarkan sitem badan termasuk sistem pembuangan dan pencernaan. Walaupun ianya hanya senaman ringan, kita perlu usaha untuk konsisten setiap hari. Be active !

>>Jangan duduk terlalu lama
>>Banyakkan melakukan Kegel Exercise
>>Pastikan kita berada dalam keadaan aktif setiap hari supaya perjalanan
sistem badan lancar


4)Supplement Wisely

Suplemen juga sangat penting dalam membantu kita sembuh daripada basir. Kerana, makanan kita harini kurang nutrien di dalamnya. Makanan pun bergoreng, berminyak, berlemak, proses, instant food dan sebagainya.

>> Cadangan Suplemen untuk buasir
>> Pastikan makan suplemen dengan cara yang betul. Bukan hanya
dapatkan suplemen yang betul.

Boleh baca artikel berkenaan juga :
>>APA ITU BUASIR? CARA RAWAT BUASIR
>>Set Buasir Shaklee
>>Testimoni Set Buasir Shaklee
>>Cara Mengatasi Masalah Buasir
>>Tips Atasi Sembelit Selepas Bersalin
>>Senarai Harga Produk Shaklee

Vivix Shaklee Petaling Jaya, Cod Vivix Shaklee petaling jaya



Vivix Shaklee Petaling Jaya, Cod Vivix Shaklee petaling jaya

Vivix Shaklee Petaling Jaya, Cod Vivix Shaklee petaling jaya

Testimoni Set Buasir Shaklee

Testimoni Set Buasir Shaklee. Feedback set buasir Shaklee. Set buasir Shaklee.

Kak liyana ingin kongsikan kepada anda testimoni pengguna set buasir Shaklee yang sudah membantu ramai orang sembuh daripada masalah buasir .

kak liyana merupakan Pengedar Sah Shaklee yang berpengalaman selama 22 tahun menggunakan produk Shaklee dan mendapat bimbingan daripada doktor dan pakar nutrisi yang bepengalaman.

Set buasir Shaklee ni, ramai yang dah cuba tau. Memang ramai sangat yang feedback. Syaratnya, korang kena ikut cara makan yang betul dan betulkan rutin harian korang.

Jangan risau !

Sebab kak liyana akan bantu korang untuk adjust pemakanan harian yang biasa makan dn simple exercise yang korang boleh buat walaupun di rumah.

Kak liyana memang nak bantu sangat korang yang ada masalah buasir ni. sebab kak liyana ada ramai sangat kawan-kawan sebaya yang ada masalah buasir ni. Ada yang umur lebih muda daripada kak liyana. Umur baru 23, 22 dah kena buasir kronik tau. So, memang kak liyana tahu betapa strugglenya dia nak belajar dan kekal aktif.

Nak membuang susah. Tak membuang memang akan lesu, lembik, sakit kepala dan jadi kuat tidur.

Sebab apa ?

Sebab badan dah serap toksin daripada najis yang tertinggal lama dalam usus tu. nampak kan bahayanya sembelit ni. Kena atasi cepat2. Terus call/whatsapp kak liyana ya 019-2075835

Sebelum tu, boleh tengok testimoni di bawah ya. Ini sikit je tau.

Boleh baca artikel berkenaan juga :
>>APA ITU BUASIR? CARA RAWAT BUASIR
>>Set Buasir Shaklee
>>Testimoni Set Buasir Shaklee
>>Cara Mengatasi Masalah Buasir
>>Tips Atasi Sembelit Selepas Bersalin
>>Senarai Harga Produk Shaklee 2019

Shaklee Petaling Jaya, Cod Petaling Jaya. Call/Whatsapp : 019-2075835

Set Buasir Shaklee

Set Buasir Shaklee. Cara sembuh buasir. Sembuh dari buasir.

Fungsi Set Buasir Shaklee dalam membantu kurangkan buasir ialah:

(1) OsteMatrix
Magnesium yang terkandung dalam ostematrix bantu melancarkan sistem penghadaman, melembutkan najis dan melancarkan pembuangan air besar. Sekaligus dapat mengelakkan sembelit.

Kalsium dalam ostematrix juga membantu untuk menguatkan otot di bahagian usus supaya proses mengeluarkan dan membuang najis lebih mudah dan lancar

(2) OmegaGuard
Minyak ikan asli dengan kepekatan tinggi yang terkandung dalam Omega Guard bertindak sebagai Anti-keradangan.

Ia Membantu mengurangkan bengkak di bahagian dubur dan sekitarnya, sehingga menyebabkan pembuangan air besar amat sakit dan perit. OmegaGuard membantu mengecutkan salur darah yang bengkak.

(3) Zinc Plus (Zinc Complex)
 Membantu menyembuhkan luka dalaman dan di bahagian dubur dengan cepat. Pengambilan Zink amat disarankan terutama buat pesakit buasir yang mendapati keluar darah ketika membuang air besar (najis berdarah).

Tapi Set buasir ni ada cara nak makan dia tau. Hubungi saya untuk tahu cara makan Shaklee dengan berkesan. Salah cara makan, jadi kurang berkesan, jadi anda akan rugi. Liyana : 019-2075835

(4) Vivix Shaklee
Membantu mempercepatkan penyembuhan keradangan akibat sembelit. Membantu penyembuhan lukan dan mengelakkan pendarahan dan keradangan. Ia membantu kadar penyembuhan buasir dengan lebih cepat.

Shaklee Petaling Jaya. Shaklee Bandar Sunway. Shaklee Subang jaya

Testimoni Set Buasir Shaklee

Gambar-gambar di bawh adalah feedback daripada customers yang dah gunakan set buasir Shaklee. Seronok dapat bantu orang memerlukan.

Customr ni memang tambah Vivix untuk kesan yang lebih cepat


Saya merupakan Pengedar Shaklee yang dibimbing oleh doktor dan pakar nutrisi. Kami juga berpengalaman menggunakan produk Shaklee sejak tahun 1996.

Sahklee Rawang. Sahklee Bandar Sungai Buaya. Shaklee Bukit beruntung, Shaklee Petaling Jaya.

Saya merupakanPengedar Vivix Shaklee Petaling Jaya dan Rawang. Saya boleh bantu anda mendapatkan Vivix Shaklee dan Produk Shaklee dengan harga yang murah. Saya boleh bimbing anda untuk makan produk Shaklee dengan cara yang betul dan berkesan.

Hubungi saya di talian 019-2075835

Boleh baca artikel berkenaan juga :
>>APA ITU BUASIR? CARA RAWAT BUASIR
>>Set Buasir Shaklee
>>Testimoni Set Buasir Shaklee
>>Cara Mengatasi Masalah Buasir
>>Tips Atasi Sembelit Selepas Bersalin
>>Senarai Harga Produk Shaklee

APA ITU BUASIR? CARA RAWAT BUASIR

Apa itu buasir ? Apa punca buasir ? Bagaimana cara merawat buasir ?

Jika melihat kepada cara pemakanan masyarakat hari ini, tidak hairan jika banyak kes buasir. Saya berpengalaman melihat kawan-kawan seumur bahkan yang lebih muda lingkunngan umur 20-25 dah kena buasir. Kesakitannya menyebabkan seseorang sukar untuk fokus dalam pelajaran dan melakukan aktiviti seharian.

Apa Itu Buasir ?

Buasir atau nama lainnya hemoroid adalah keadaan di mana berlaku pembengkakan pada salur darah jenis vena di bahagian rektum(dubur)

Ini lah rupa rektum. Ia berada di hujung usus. tempat najis akan pergi sebelum dibuang.

Apabila pembengkakan berlaku, ia sangat terdedah kepada luka dan keradangan. Menyebabkan sebahagian daging boleh terkeluar daru lubang dubur. Ia menyebabkan seseorang itu sangat sukar untuk membuang air besar.

Jenis-Jenis Buasir

>>Buasir dalaman
Kebiasaannya orang tidak menyedari jika mereka mengalami buasir
dalaman kerana ia terletak jauh ke dalam rektum Tetapi jika seseorang
meneran ketika membuang air, najis berkemungkinan akan melanggar
kawasan buasir tersebut dan berlaku pendarahan/luka. Perlu segera
berjumpa doktor

>>Buasir luaran
Buasir luaran kebiasaannya mudah disedari kerana pesakit akan merasa
gatal dan pedih dibahagian dubur.

Tanda-Tanda Buasir

Terdapat tanda-tanda awal atau situasi yang anda perlu segera ambil langkah berjaga sekiranya berlaku pada anda.

>>Sembelit
>>Rasa pedih dan gatal di sekitar dubur
>>Pendarahan/terdapat titisan darah di bahagian dubur
>>Sakit dan perit ketika membuang air besar
>>Rasa kurang selesa di bahagian dubur ketika duduk/berdiri/memakai kasut tumit tinggi
>>Kerap sakit kepala (kerana toksin terkumpul kerana sembelit)
>>Lesu dan kerap mengantuk (juga kerana toksin terkumpul dalam badan )

Fator Penyebab Buasir

  1. Meneran semasa membuang air besar. Ini merupakan sebab paling biasa untuk mendapat buasir.
  2. Bekerja atau melakukan aktiviti – aktiviti berat (Kerja buruh)
  3. Kurang menjaga pemakanan seimbang
  4. Jarang melakukan exercise “Kegel Exercise”
  5. Mempunyai ahli keluarga yang ada buasir
  6. Mengalami batuk yang melampau dan berpanjangan
  7. Mengandung

Segera berjumpa dengan doktor untuk mendiagnos tahap buasir anda. Jika anda mencari ikhtiar untuk membantu merawat buasir, boleh hubungi saya liyana, di talian 019-2075835.


Boleh baca artikel berkenaan juga :
>>APA ITU BUASIR? CARA RAWAT BUASIR
>>Set Buasir Shaklee
>>Testimoni Set Buasir Shaklee
>>Cara Mengatasi Masalah Buasir
>>Tips Atasi Sembelit Selepas Bersalin
>>Senarai Harga Produk Shaklee 

Shaklee Petaling Jaya, Shaklee bandar sunway, Shaklee Subang jaya, Shaklee Rawang (SID 1268280)